Alla inlägg under december 2007

Av Sara Olsson - 31 december 2007 13:36


HEjsan igen!


Måste berätta om mitt såkallade nyårslöfte! (som man sällar brukar hålla). Jag och min syster kommer nämnligen försöka att inte äta något godis under året! Popcorn och fika (i måttiga mängder är tillåtet)....vi får alla se hur det kommer att gå... 

Av Sara Olsson - 31 december 2007 13:31

Hejsan!


Äntligen är det nya året snart här! Har laddat inför festen ganska länge... ikväll blir det sittning på V-dalas nyårsgasque. Trevligt att få med sig en kompis också. Det blir en girl-power kväll...till killarna kommer på släppet *då blir det röjj*


Innan festen börjar kommer kompisen komma över och vi ska göra oss i ordning tillsammans...massa smink, vin och frusna bär :)


Samtidigt som jag sitter och skriver detta meddelande så SNÖAR det!!! Så roligt och mysigt att det kommer någon snö över huvudtaget. Det har ju inte vart så mycket av den varan tidigare i vinter.


Håll i hatten för idag är det nyårsafton! 

Av Sara Olsson - 20 december 2007 00:14

Nu bär det snart hemmåt Dalarna för att fira jul med nära och kära! Har köpt alla julklappar och kan vara lugn på den fronten...Men himla vad, mycke folk det var påstan när man skulle handla då! Alla springer runt hyllorna och letar hysteiskt efter julklappar i sista sekund...*tänka sig att man aldrig lär sig*


Julen för mig brukar vara ganska lugn...men i år ska jag faktiskt jobba på självaste julafton! Men det är inte så allvarligt som det låter. Ska jobba på hemtjänsten...måste komma ihåg att ta med mig tomteluvan...*hihi* 

Av Sara Olsson - 20 december 2007 00:07

Veckans Drinktips: Vanilla Coke

Ett gott alternativ till den vanliga och trista drinken som innehåller "vanlig" vodka...


Recept:

4cl Vanilj vodka

Coca Cola

Lime (gäna färsk)

Is


  • Fyll ett "drinkglas" med massor utav is

  • Tillsätt sedan Vodkan (går att variera med cl antalet)

  • Fyll sedan upp med Coca Cola (en cm från kanten)

  • Dekorera kan du göra genom att klyfta en lime, tips är att pressa klyftorna så att saften ger en härlig twist till din drink.


Av Sara Olsson - 11 december 2007 20:00


Veckans Drinktips: Dark Angel

Självklart har säkert denna drink (som alla andra) många namn men jag valde detta eftersom det verkar bli en svart och tråkig "vinter". Lite inspiration...


Recept:

2cl Absolut vodka

2cl Jägermeister

Redbull

Is (helst krossad)


  • Fyll ett "drinkglas" med massor utav is (gärna krossad)

  • Tillsätt sedan Vodkan och Jägermeistern.

  • Fyll sedan upp med Redbull

  • Dekorera kan du göra genom att dela en citronskiva i två bitar och lägga dessa direkt i glaset när du gjort färdigt drinken.


Observera!!

Jag tar inget ansvar gällande att blanda redbull med alkohol...många tycker att det är dumt medans andra gör det inte. Jag tycker att man ska kombinera dessa med måtta! Kanske inte är så bra att man dricker sådana drinkar hela kvällen precis....

Av Sara Olsson - 5 december 2007 21:49

Mål och Syfte


Till en början var det tänkt att eleverna skulle få lära sig PowerPoint rätt och slätt (eftersom skolan ABSOLUT inte ville installera några program extra) men under planeringens gång växte arbetet till något annat. Syftet med att vi planerade och kör  endast två lektioner var för att jag och Julia ville testa på själva konceptet med att använda sig av IT i undervisningen. Därför kände vi att det var bättre att planera två lektioner för att bättre kunna utvärdera sig själv och sin undervisning.


Eftersom personalen på skolan inte ville att vi skulle installera några program tyckte vi till slut at PowerPoint kan bli en bra idé. Eftersom Microsofts program används av de flesta skolor regelbundet kan det vara bra för eleverna (på ett roligt och ”kravlöst” sätt)att få lära sig, men även repetera, grunderna i dessa program.


Metod

Vi valde att göra planera två lektioner som vi genomförde med varje klass (4st  5:or). Dessa delade vi på så att Julia valde att arbeta fram en lektion som handlade om grunderna i PowerPoint och jag hade en form utav fortsättningslektion. Vi valde detta sätt för att eleverna skulle få se den röda tråden genom lektionerna.


·        Julias lektion:
Först visas startnyckel som ska inspirera eleverna att vilja göra egna PowerPoint presentationer. Efter detta visades hennes resurssida och hon förklarade att den är till för eleverna och föräldrar som vill jobba vidare med programmet henna. Manual finns utifall man glömt bort och behöver friska upp minnet. Själva lektionen gick i följa-johns tecken då Julia visade en sak och eleverna skulle göra efter henne, alla använde samma effekter och övergångar så att det går lättare att hänga med och ingen fastnar vid kanske momentet där man ska lägga till effekter.


·        Saras lektion:
Även här visas en startnyckel (som jag övergav efter första lektionen för att den var för tråkig och inte alls inspirerande) och jag diskuterade även med eleverna vad de hade lärt sig på förra lektionen, om något var krångligt osv.
Berättade även om vad som gäller att ta bilder från nätet. VI surfade tillsammans in på lite länkar (fotofinnaren) och tipsade om sidor som innehöll fria bilder.
Sedan presenterade jag uppgiften som även finns upplagd på min resurssida. Uppgiften gick ut på att skapa en presentation där bildrutorna hade följande rubriker: Min familj, Det bästa med skolan, Det sämsta med skolan och Mina Intressen. Valet av rubrikerna var ganska enkelt eftersom dessa ligger precis i deras vardag och behöver inte gås ut på någon hemsida för att kunna leta upp information.  Ett till ”krav” som jag hade i uppgiften var att varje bildruta skulle även innehålla text och bild.


Något som man bör tillägga är att varje lektion var mellan 1, 20h och 1,40h långa. När den andre höll i lektionen var den andre där och hjälpte eleverna.


Resultat


Jag tycker att de gick jättebra att undervisa eleverna och tror till och med att de lärde sig något! För en del elever vart lektionerna repetition men det gav ändå något i och med att vi tog upp användandet av bilder från nätet. Ingen hade hört talas om detta och visste knappt att Google bara är en sökmotor som leder vidare till olika hemsidor. Lärarna var väldigt tacksamma att vi tog upp detta då det inte var något som de hade tänkt på innan.


Man känner sig verkligen uppskattad av eleverna när de skriver ”PowerPoint” och ”data” under rubriken ”Det bästa med skolan”. Nästan lite rörd!


Lärarna tyckte att vi hade gjort ett bra arbete och en berättade att de verkligen kommer att använda sig utav våra resurssidor i framtiden. De lovade till och med att maila och berätta hur det gick.  


Är nöjd med min VFU-period trots att det har varit mycket strul och besvikelser hit och dit. Utan de underbara eleverna hade det varit en plåga! Fick beröm av läraren (som var den enda som gav riktig konstruktiv kritik) för mitt röstläge och sa rakt ut att jag vald helt fel inriktning på min utbildning! Syftade då förstås på att jag egentligen valt förskolan men hon tyckte att det gick så bra att jag skulle välja skolan istället. Rörd vart man igen!


Reflektion

 

Jag tycker att våra lektioner gick jättebra, klart att det vart livat i klassrummet när de tittade på varandras presentationer men det är sådant man får räkna med. Vi var väldigt förutseende och tog korta genomgångar redan i elevernas klassrum (för sedan tillsammans gå ner till datasalen) för att inte eleverna skulle fokusera på att logga in på datorerna och inte lyssna på oss.

Det jag ska tänka på till nästa tillfälle är nog att vara ÄNNU mera förberedd! Man kan aldrig vara för förberedd. Kommer även att försöka göra en mer intressant startnyckel som håller i längden, och som eleverna finner vara intressant.

 


VFU
Av Sara Olsson - 5 december 2007 13:43

Här kommer ett filmklipp som handlar om hur man verkligen tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards