Alla inlägg under november 2007

Av Sara Olsson - 29 november 2007 08:17

Lektionen är idag mellan 9-9,50 sen är det rast till 10,10 då kör vi på tills klockan är 11.


Dagens lektion gick bra tycker jag, eleverna jobbade på som aldrig förr! Vissa snöade självklart in på smileysar osv men överlag så hade de flesta gjort superbra presentationer.


I slutet av lektionen visade vi en del utav presentationerna på stora skärmen, tror att många var stolta över vad de hade gjort och att de fick visa sina "kunskaper" för de andra i klassen. Blir bara så förvånad över att läraren har så dålig koll på eleverna (klimatet)! Tycker inte riktigt att det är våran grejj att riva i och säga ifrån...Läraren som bara sitter och glor säger INGENTING! Eleverna kommenterade varandras presentationer både högt och tydliga. Försökte säga något bra om varendra presentation som visades.


Ska även ha en SISTA lektion med 5B....rapporterar om det i ett annat inlägg... :)

VFU
Av Sara Olsson - 28 november 2007 17:25


Dagens lektion flöt på som ett rinnande vatten tycker jag. Som vanligt var det Julia som höll i klassernas första lektion. Det enda som kunde vara lite mycket störande var en elev som hela tiden pratade och frågade varför de skulle göra som de gjorde...Läraren nämnde detta "problem" innan lektionen började så vi var förberedda på att det skulle komma. Lite förvånad att han fick hålla på så, hon ville att vi inte skulle säga till honom utan helt enkelt svara på hans frågor och sedan fortsätta vidare.


Klassen var överrens om att PowerPoint är något roligt att hålla på med, och nästan alla lärde sig något (en del hade pysslat med programmet ganska mycket) under lektionen.


Ska bli spännande att komma tillbaka till skolan nästa vecka för att höra allas upplevelser under sina VFU-veckor! :)


Ser inte fram emot morgondagens lektioner då jag ska hålla i dem hela dagen...ganska jobbigt att ha hjärnan på helspänn hela tiden...man är liksom inte riktigt van ännu...


Glömde att berätta att en utav rutorna i fikarummet var borta när vi kom dit på rasten...Kan nu gissa vad kallt det var!! *hu*

VFU
Av Sara Olsson - 28 november 2007 14:14

På fredag går startskotten igång! Då är det dags att packa upp alla halsbanden inför marknaden som börjar på lördagen! Så spännande vad folk kommer att tycka om mina halsband iår.


För er som inte vet så tillverkar jag egna halsband och säljer...mest blir det till vänner och bekanta men runt juletid är jag med på en del marknader i och runt om min hemstad Avesta (södra Dalarna). Det brukar gå bra, men ALLTID så är jag så nervös. Innan första halsbandet är sålt är men helt nervig!


Har en del nya modeller som jag tror kommer att gå bra. Det jag säljer mest utav är halsband som går i tonerna svart och mörkbrun. Tråkigt att göra men det är ju det som folk tydligen vill ha. Har också bunkrat upp med en HEL DEL magnetiska halsband iår. Hade inte med mig förra året och då kom folk naturligtvis och frågade efter det...*såklart*


Är det någon som är nyfiken att kolla på halsbanden så kan jag alltid komma hem till er på ett såkallat pärlparty! Går till på samma sätt som ett traditionellt Plast(tupperware)-party, jag demonstrerar och ni kollar sedan runt...


Ne nu måste jag plugga vidare på det jag pysslat med just nu. Ha det bra allihopa så ses vi snart igen!


Av Sara Olsson - 28 november 2007 12:05


Veckans Drinktips: Cacao Dream

Drinken är väldigt enkel att göra och hår lika bra att göra med eller utan alkohol. Bara att exprimentera!


Recept

1msk kakao

1msk strösocker

ca 3dl mjölk (beror på storleken på glaset)

4cl Baileys alt. Dooleys

ca 5st isbitar (väldigt viktiga)


  • Börja med att hälla i Baileysen i ett glas (av en lite större modell)

  • Lägg sedan i både kakaon och strösockret

  • Rör om tills sockret och kakaon har löst sig någorlunda med Baileysen, funkar det inte så tillsätt ca 1dl utav mjölken

  • Lägg försiktigt ner isbitarna i glaset så att de nästan fyller hela glaset

  • Fyll på med resterande utav mjölken
    och du har skapat dig en alldeles egen
    Cacao Dream
Av Sara Olsson - 28 november 2007 12:01

Tänkte att jag skulle bjuda mina eventuella läsare på lite "godis" i form av kontinuerliga drinktips! Kan hända att det smyger sig in en och annan shots också. Har ju genom mina åren i baren blandat en och annan drink...några är goda och andra inte. Viktigaste tipset är att prova sig fram!Kommer förhoppningsvis införa veckans drinkar så att de kommer kontiuerligt! Har jag glömt så är det bara att påminna mig...  

Av Sara Olsson - 27 november 2007 10:44

Måste bara skriva en länk så att jag kommer ihåg den!

http://www.parlboden.se/

Av Sara Olsson - 26 november 2007 14:39


Mätt och glad trodde jag att jag skulle ha den andra lektionen (min ordinarie lektion) med 5A vid 12.00.....men tydligen hade det blivit en miss i kommunikationen IGEN med skolan och de berättade att lektionen börjar inte förrens 12.30 (och varar till 13.50) istället.


Hade en kort genomgång i klassrummet där jag återkopplade till förra lektionen de hade (julias) och frågade om de kom ihåg vad de hade gjort osv. Många kom i håg och rabblade glatt upp saker som de gjort. 


En rolig grejj som jag gjorde för att de inte skulle bli trams om vem som skulle sitta bredvid vem nere i datasalen så pekade jag på en elev som då fick välja en klasskompis som han/hon inte brukar sitta bredvid. Den personen fick i sin tur ocskå välja en person som han/hon inte brukar sitta bredvid. Dessa tre fick då sitta bredvid varandra i datasalen (datorerna är uppställda i rader om tre och två. Eleverna (och läraren) tyckte att det var ett spännande sätt att dela in klassen i och alla (i princip) var nöjda och glada.


Väl nere i datasalen presenterade jag upggiften för dagens lektion. Jag gjorde om lektionen lite och öppnade PowerPoint på stora skärmen, sedan skapade jag 4st bilder och satte de rubrikerna som jag tidigare har skrivit att jag har haft som "krav" att ha med på sidorna.


  • Jag (mitt namn)
  • Min familj
  • Det bästa med skolan
  • Det sämsta med skolan

Eleverna hängde på och lyssnade när jag hade något att säga...


Efter ett tag var det någon som tog upp det där med bilder från Google...då avbröt jag i min planering och lade in ett oförbetett  litet pass (precis som sist men nu vart jag SUPER nöjd) om upphovsrätten! Vi surfade tillsammans in på Aftonbladet och pratade om en bild på den sidan, sedan gick vi över till Google och jag berättade att man kunde söka på "fria bilder". Även dessa elever har en lite skev uppfattning om vad Google är för något. Detta drog ut på tiden men jag känner efteråt att det är viktigare att gå igenom hur man hittar Fria bilder (och varför man inte får ta vilken som helst) än att tjafssa ihop något på PowerPoit som ändå kommer att sparas och inte öppnas igen. SUPERNÖJD!! och vad man lärt sig på Lärarutbildningen så är det ju bra att kunna improvisera och att inte fastna i sin planering.


Läraren frågade mig till och med om de fick fortsätta och jobba med dessa presentationer (eftersom inte alla han färdigt) på någon anna lektion...självklart får ni det sa jag! Läraren frågade då eleverna om de ville fortsätta en annan dag och ALLA var jätteglada och svarade JAAA!!!!


Stolt som jag var gick jag hem i vetskapen att man har gjort en förändring åtminstone hos någon. Kanske allra mest hos läraren som denna lektion hade öppnat en PowerPoint och hängde med i de instruktioner som jag gav till eleverna...



VFU
Av Sara Olsson - 26 november 2007 10:54

Idag var det kaos på högsta nivå....skojjar bara. Körde Julias lektion idag, och det var supertur att det ligger en manual till hennes lektion på nätet...hur skulle jag klarat mig annars?


Idag var det 5D´s tur att ha powerpoint lektion. Började att visade Julias bildspel och de flesta tyckte att det var JÄTTECOOLT och ville börja att göra presentationen på en gång.


Jag började som smått att gå igenom de vanligaste funktionera som tillexempel att infoga text och bild, lägga till en animering, byta layout och bakgrundsfärg m.m Eleverna var jätteduktiga, många hade pysslat med programmet tidigare och andra hade nog inte ens öppnat det tidigare.


Självklart vart det lite bus och stojj men det tycker jag att det är ok när man är i datorsalen...de måste ju få visa sina presentationer för varandra osv.


Jag gick kort igenom upphovsrätten när det gäller att använda andras bilder, visade även att man kan söka på Google på "fria bilder" och få fram flera sidor där det är gratis att anända sig utav dem. Några hittade inte bilder om de ville ha (på ett specifikt dataspel) och vart lite besvikna...men vad gör man? Inspirerade till att använda en bild på en dator istället. Fanns även en bild på en handkontroll....då gick det bra.


Är nöjd med lektionen utifrån de förutsättningarna jag hade...


Kommer att skriva mera efter nästa lektion (som är min)...LUNCH!



VFU

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards